مرکز یادگیری الکترونیکی علوم تجربی
شهروز ابراهیمی سرگروه علوم تجربی شهرستان بناب 
قالب وبلاگ
طرح درس الکترونیکی اینجانب در مجله رشد مدرسه فردا (آذر۸۹ ) چاپ شده است.برای مشاهده آن می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

آدرس طرح درس : http://www.roshdmag.ir/article-fa-882.html


موضوعات مرتبط: طرح درس
[ پنجشنبه دوم دی 1389 ] [ 17:47 ] [ شهروز ابراهیمی ]
طرح درس علوم تجربي مبتني بر IT
موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و ششم مهر 1389 ] [ 12:30 ] [ شهروز ابراهیمی ]

بنام خالق يكتا

طرح درس علوم تجربی مبتنی بر IT

*******************************************************************************

ماده درسي: علوم تجربي             عنوان درس: گوارش (صفحه 137 تا 141)      پايه: دوم راهنمايي     مدت زمان تدريس:40 دقيقه         نام دبير: شهروز ابراهيمي                                 نام مدرسه: فتح المبين 

نوع مدرسه: پسرانه- دولتي          تاريخ تدريس:20/1/1388                         تعداد دانش آموزان: 28 نفر

*******************************************************************************


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ پنجشنبه نوزدهم آذر 1388 ] [ 20:57 ] [ شهروز ابراهیمی ]

نمونه طرح درس علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی

(دوم راهنمایی - درس گوارش)


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیست و یکم مرداد 1388 ] [ 1:55 ] [ شهروز ابراهیمی ]

 

روش تدريس صور فلکي 

 

مربوط به فصل فراتر از زمين كتاب علوم تجربي سوم راهنمايي

 

پيش زمينه:

 

صورت هاي فلکي گروه بندي هاي ستاره ها و کهکشان هايي که ما آن ها از روي زمين مي بينيم هستند. صورت هاي فلکي ارتباطات ظاهري اجسام آسماني که در فواصل بسيار بالايي از ما قرار دارند، هستند. بسياري از اين اجسام خود از يکديگر بسيار دور هستند.

 

در بسياري از فرهنگ ها، داستان هاي مربوط به آرامش ستاره ها با هم فرق مي کنند. افسانه ها با سعي مردم در تعيين اينکه اين نقاط نوري چه شکلي را نشان مي دهند، توسعه يافتند. همانطور که ارتباطات بين فرهنگ ها توسعه يافت، بعضي از افسانه ها مجدداً بيان شدند، بعضي از داستان ها مي توانند بوسيله ي حيواناتي که در آن بکار برده شدند، منبع آن ها تشخيص داده شوند.

 

بسياري از افراد با صورت فلکي منطقه البروج يا زودياک آشنا هستند. منطقه البروج، کمربند فرضي در آسمان ها است که معمولاً بين 18 درجه ي استواي آسماني، مسيرهاي ظاهري سيارات اصلي منظومه ي شمسي بجز پلوتون را احاطه مي کند. درون اين کمربند 12 صورت فلکي به نام صور فلکي البروج شناخته شده اند، قرار دارند، اين صورفلکي زمانيکه ما درباره ي علامت نجومي که ما تحت آن بدنيا آمده ايم، بکار برده مي شوند. براي مثال اگر در ماه خرداد به دنيا آمده باشيد، علامت نجومي(برج فلکي) شما دو پيکر است. اگر صور فلکي بسياري به جز صورت هاي فلکي منطقه البروج وجود دارند.

 

88 صورت فلکي موجود در هستي شامل:

 

(پرنده ي بهشت) Apus-(       ) Antlia-(شاهزاده خانمي Andromeda-(قوچ)Aries-(پرنده)Ara-(عقاب)Aguila- (خرس آبي)Aguarius- (خرچنگ)Cancer- (زرافه)Camelopardalis- (ارابه ران)Auriga-(شيرکوچک) Leomino-(اسد)Leo-(مارمولک) Lacerta-(بز دريايي)Capricornus-(چنگ)Lyra- (  ) Lynx-(گرگ)Lupus-(قيزان)Libra-(خرگوش)Lepus-(اسب تک شاخه اي)Monoceros-(ميکروسکوپ) Microscopium-(کوه ميز) Mensa-(ماردار)Ophiuchus-(هشت تايي)Octans-(مگس)Musca-(شاه)Cepheus-(    ) Centarus-(ملکه)Cussiopeia

-(تيرکشتي) Carina  Coelum-(قطب نما)Circinus-(آفتاب پرست)Chameleon-(وال) Cetus-(موي برينس)Coma  Aberenies -(فاخته)Columba-(اسباب حکاکي) -(کلاغ)Coruns-(تاج شمالي)Corona  borealis -(تاج جنوبي) Corona  austral -(دلفين)Delphinus-(قو) Cygnus-(طيب جنوبي)Crux-(فنجان)Eridanus Crater  -(اسب)Egvvleus-(اژدها) Draco-(شمشير ماهي) Dorado-(رودخانه) -(هرکول)Hercules-(درنا)Grus-(دوقلوها)Gemini -(کوره)Fornax(هندي)Indus-(مار آبي)Hydrus-(مار دريايي)Hydra-(ساعت) Horrologium-(پرسيوس)Perseus-(طاووس نر) Pavo-(اسب بالدار)Pegasus-(شکارچي)Orion-(ماهي ها)Pisces-(سرپايه ي نقاشي) Pictor-(پرنده ي افسانه اي) Phoenix-(قطب نماي کشتي)Pyxis-(پاشنه ي کشتي)Puppis-(ماهي جنوبي).Piscis austr   -(کماندار)Sagiharius-(پيکان) Sagitta-(تور) Petieulum -(سير)Scutum-(اسباب مجسمه سازي)Sculptor-(عقرب)Pcorpius-(گاونر)Taurus-(جهت ياب)Sextans-(مار)Serpens-(مثلث)Triangulum-(تلسکوپ)Telescopium-(توکان)Tuscana-(مثلث)Triangulum aus. so  -(بادبان کشتي)Vela-(دب اصغر)Ursa  minor  -(دب اکبر)Ursa  major  -(روباه)Vulpecula-(ماهي پرنده)Volans-(باکره)Virgo

 

روش:

 

1- به دانش آموزان يادآوري کنيد که صورفلکي، گروه هاي ستارهي اي هستند که الگويي را شکل مي دهند. دانش آموزان آسمان را به صورت يک جسم شناور مانند يک سقف مي بينند. نياز است که سه بعد با فواصل  متفاوت در فضا را توضيح دهيد.

به دانش آموزان جدول صورفلکي را نشان دهيد و چند آرايش که مي توان در آسمان ديد را براي آن ها انجام دهيد. دانش آموزان قبلاً مدل آسماني و کروي آسماني را ديده اند، بنابراين اين يکي ديگر از اشکال آسمان شب است.

 

2- مردم امروزي در آسمان شب نگاه مي کنند و تعجب مي کنند که در فضاي خارجي چه چيزهايي وجود دارد. آن ها داستان هايي درباره ي گروه هاي ستاره اي را توسعه دادند. ستاره شناسان امروزي 88 صورت فلکي را براي تقسيم آسمان به کار مي برند. اين نواحي شامل صورت هاي فلکي مرسومي که بر اساس آن نامگذاري شده اند، است.

 


موضوعات مرتبط: علمی، آموزشی، طرح درس
[ چهارشنبه بیست و یکم مرداد 1388 ] [ 1:53 ] [ شهروز ابراهیمی ]

طرح درس علوم پایه اول

(بر اساس الگوی نه گام گانیه )

 موضوع:برگها گوناگونند

 اهداف غایی:فراگیر گوناگونی برگها را درک می کندو......

 تحلیل آموزشی : شکل برگ:لبه صاف و ناصاف- پهن و باریک-بزرگ و کوچک- زبر و نرم

 رنگ برگ: زرد - نارنجی - سبز- قرمز

 اهداف عملکرد:فراگیر در مقابل کلاس با در دست داشتن چسب در مدت ۳ دقیقه برگهای پهن وباریک را در جیب علوم قرار می دهد.

 


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388 ] [ 2:7 ] [ شهروز ابراهیمی ]

طرح درس علوم سوم ابتدايي


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388 ] [ 2:5 ] [ شهروز ابراهیمی ]

ده قدم برای نوشتن یک طرح درس خوب

مقدمه

راهنمای زیر تنها راه نوشتن طرح درس نیست، بلکه مروری کلی بر مهمترین و کلیدی ترین نکات پدید آوردن طرح درس است. با دنبال کردن گام به گام راهنمایی های زیر می توانید علاوه بر درست کردن طرح، شرح هر یک از اجزای طرح درس را نیز یاد بگیرید.


موضوعات مرتبط: آموزشی، مقالات، طرح درس
ادامه مطلب
[ چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388 ] [ 2:3 ] [ شهروز ابراهیمی ]

نمونه طرح درس روزانه براي درس جغرافياي عمومي

دبيرمربوطه : عباس ممقاني بنابي


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388 ] [ 14:24 ] [ شهروز ابراهیمی ]

یادگیری مبتنی بر  IT و یک نمونه طرح درس

 چكيده: 

       امروزه آموزش مهارتهاي پايه از مرز خواندن، نوشتن و حساب كردن و استدلال كردن فراتر رفته و آموزش مهارتهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات قلب و هسته مركزي بسياري از نظامهاي آموزش و پرورش جهان را تشكيل داده است.

       ادغام فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشي كشور علاوه بر ملاحظات فرهنگي، اقتصادي ، اجتماعي ، تكنولوژيكي و ارزشي ، مستلزم بستر سازي و آماده سازي دقيق ، عالمانه، آگاهانه و همه جانبه نگري است. از آنجايي كه نهادينه كردن فناوري اطلاعات و ارتباطات درنظام آموزشي كشور ،گذر از مراحل انتقال ايده، ايجاد ، جذب و بومي سازي ، اشاعه و مستند سازي را طلب مي كند، دسترسي به منابع و ذخاير دانش و تجربيات جهاني به تسهيل اين گذر كمك مي كند.

 پيشرفتهاي فناوري منجر به تحول در كار ، و تغيير در سازماندهي كار شده است. بنابراين صلاحيتها و شايستگي مورد نياز در حال تغيير مي باشد . صلاحيتهايي كه اهميت مي يابند عبارتند از :

 تفكر انتقادي ، صلاحيتهاي گسترده عمومي، شايستگي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و توانايي در كار كارشناسي، تصميم گيري ، سر و كار داشتن با موقعيتهاي پويا، كار به عنوان عضوي از گروه، برقراري ارتباطهاي موثر (قورچيان ،1382).

 مفاهيم كليدي: يادگيري – آموزش مجازي – ICT - ارتباطات


موضوعات مرتبط: علمی، آموزشی، مقالات، طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388 ] [ 0:14 ] [ شهروز ابراهیمی ]

اصول طراحي سؤالات تشريحي


موضوعات مرتبط: آموزشی، طرح درس
ادامه مطلب
[ سه شنبه هشتم اردیبهشت 1388 ] [ 22:55 ] [ شهروز ابراهیمی ]

چگونه يك تدريس موفق داشته باشيم؟


موضوعات مرتبط: علمی، آموزشی، طرح درس
ادامه مطلب
[ سه شنبه هشتم اردیبهشت 1388 ] [ 22:52 ] [ شهروز ابراهیمی ]

طراحی درس گوارش( علوم تجربي دوم راهنمايي)

با توجه به هوشهای چندگانه

 

 برای آموزش فصل دنيای زنده درس علوم می توانيم از روشهای متعددی استفاده نمائيم که متناسب با روش يادگيری دانش آموزان وبراساس نوع هوش آنها باشد.معلم می تواند چند نوع فعاليت را براساس هوشهای چندگانه طراحی کند که البته اين کار به ماهيت مبحث مورد تدريس بستگی دارد. مثلاٌ برای آموزش وتدريس دستگاه گوارش فعاليتهای زير را باتوجه به نوع هوش واستعداد دانش آموزان وبا تعيين زمان فعاليت، در نظر بگيريم.

 


موضوعات مرتبط: آموزشی، طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و سوم فروردین 1388 ] [ 19:12 ] [ شهروز ابراهیمی ]

ده قدم برای نوشتن یک طرح درس خوب

مقدمه :

راهنمای زیر تنها راه نوشتن طرح درس نیست، بلکه مروری کلی بر مهمترین و کلیدی ترین نکات پدید آوردن طرح درس است. با دنبال کردن گام به گام راهنمایی های زیر می توانید علاوه بر درست کردن طرح، شرح هر یک از اجزای طرح درس را نیز یاد بگیرید.


موضوعات مرتبط: مقالات، طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و سوم فروردین 1388 ] [ 16:36 ] [ شهروز ابراهیمی ]

طرح درس مبتني بر IT

 مشخصات طرح درس : آمادگي دفاعي       


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و سوم فروردین 1388 ] [ 16:35 ] [ شهروز ابراهیمی ]

طرح درس مبتنی بر IT                  

طرح درس جغرافیا 1 ص150-154(چاپ 1379)


موضوعات مرتبط: طرح درس
ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و سوم فروردین 1388 ] [ 16:33 ] [ شهروز ابراهیمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنام خالق یکتا

اینجانب شهروز ابراهیمی کارشناس علوم تجربی و سرگروه علوم تجربی شهرستان بناب و دبیر مدرسه راهنمایی شاهد فرقانی هستم.هدف از ایجاد این وبلاگ نوشتن مطالب علمی و آموزشی در رابطه با آموزش الکترونیکی علوم تجربی است تا همکاران و دانش آموزان و علاقمندان بتوانند از آنها استفاده کنند.

استفاده از منابع این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

(این وبلاگ در ستادساماندهی پایگاه های اینترنتی ایران ثبت شده است)
امکانات وب


آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس





بک لینک طراحی سایت